Afgelopen weekend besloot het luxe modehuis Balenciaga de relatie met Kanye West met onmiddellijke ingang te beëindigen. Dat was op zich opmerkelijk omdat ontwerper Demna van Balenciaga dikke maatjes is met Kanye – de twee hebben meerdere keren per dag contact via Whatsapp.
Kanye West was cruciaal om Demna en Balenciaga uit te laten groeien tot een van de meest besproken modemerken van dit moment.
Daarnaast is Kanye West de allergrootste klant van het Spaanse modemerk; jaarlijks geeft de rijkste rapper van Amerika miljoenen uit in de Balenciaga-winkels.
Balenciaga besloot de jarenlange relatie te beëindigen na opwinding over een antisemitisch betoog van Kanye op instagram, dat hij na een blokkade doorzette op Twitter. Adidas volgt dat voorbeeld nu, al had de Duitse sportgigant sowieso al een periode van bezinning ingelast. Adidas had daartoe besloten nadat Kanye tijdens Paris Fashion Week een steen in de vijver had gegooid met een T-shirt waarop White Lives Matter stond geschreven.
Adidas’ periode van bezinning eindigde vanochtend, dinsdag 25 oktober, met een directe beëindiging van de relatie met Kanye West. Daarmee komt een einde aan een samenwerking waarbij Kanye’s merk Yeezy het Duitse Adidas terug op de kaart bracht met opvallende en dure sneakers.
De verklarende tekst van Adidas over het besluit luidde: “Adidas tolereert geen antisemitisme of enige andere vorm van haatzaaien.” En: “De opmerkingen en acties van Ye [Ye is sinds 2021 Kanye’s officiële artiestennaam] zijn onaanvaardbaar, hatelijk en gevaarlijk. Ze schenden onze bedrijfswaarden van diversiteit en inclusie, wederzijds respect en eerlijkheid.”
Het beursgenoteerde Adidas houdt rekening met een “short-term negative impact” van deze beslissing. Aan die “negative impact” hebben ze ook een bedrag gehangen. Adidas verwacht een verlies van 250 miljoen dollar.
Adidas verwacht een verlies van 250 miljoen dollar
Kanye West, die aan een bipolaire stoornis lijdt, was zelf al meerdere malen uitgevallen tegen het Duitse sportmerk (hij beschuldigt Adidas ervan zijn ontwerpen te stelen), zoals hij ook het Amerikaanse Gap, een andere zakelijke partner, al eens de wind van voren had gegeven.
Met Gap werd vorige maand al de relatie verbroken. Het initiatief daartoe kwam van Kanye zelf, die van mening was dat Gap zijn producten niet goed in de etalage zette.
Tot 2013 werkte Kanye vruchtbaar samen met Nike. In dat jaar pikte Adidas deze creatieve gigant weg bij de grote rivaal uit Amerika. In 2016 werd dat contract verlengd.
Daar was zakelijk gezien ook alle reden toe, want de Yeezy-sneakers die Adidas op de markt bracht zijn een groot succes. De jaaromzet van Yeezy-producten voor Adidas wordt geschat op anderhalf miljard euro.
Geen wonder dat de koers van Adidas-aandelen onmiddellijk een knauw kreeg met een daling van bijna vier procent.
Kanye West heeft zelf nog niet gereageerd, wat hem ook lastig wordt gemaakt omdat Twitter en Instagram hem aan banden hebben gelegd.