Dit is de favoriete geur van Elvis…

En nee, dat is de niet de geur van een peanutbutter and banana sandwich. Deel twee in de ModMod-serie ‘Ken je Klassiekers’.

Elvis had, tenminste wat geuren betreft, geen heel exclusieve smaak. Naar verluidt was zijn favoriete geur er één die ook bij jouw grootvader op het badkamerplankje stond: Brut.  

Deze mannengeur in de kenmerkende groene fles met het zilveren schildje met daarop de merknaam, is al sinds 1964 op de markt. Brut werd door Fabergé ontwikkeld als onderdeel van een verzorgingslijn.

De krachtige, kruidige geur die onder meer lavendel, basilicum en patchoeli en houtnoten bevat, is gemaakt door de bekende parfumeur Karl Mann.

Lichtere versie

Vier jaar later werd er een minder heftige versie van Brut uitgebracht: ‘Brut 33’. Het cijfer verwijst naar het gegeven dat de intensiteit naar 33 procent van het origineel was teruggebracht. Ook de fles werd aangepast: niet langer was die van groen glas, maar van lichtgewicht groen plastic. Daar is de merknaam direct opgedrukt, dus het schildje is weggelaten.

Brut – het orgineel

Opgelet!

In 1989 werd Faberg overgenomen door Unilever. ‘Brut 33’ wordt sinds die tijd als simpelweg ‘Brut’ aan de man gebracht, en de oorspronkelijke geur als ‘Brut Classic by Fabergé’ in de markt gezet. Het begin van veel verwarring! De verschillen in de verpakking zijn wel gebleven.

Sterren

In de jaren zeventig werkte Brut in reclamecampagnes veel samen met bekende mensen. Zo is er een Engelse campagne met de boxer Henry Cooper. De slogan was destijds fijntjes ‘splash it all over’. Ook voetballer Kevin Keegan werd gecontracteerd. Op onderstaand beeld (links Keegan, rechts Cooper) zijn ze beiden in actie met het Brut-logo prominent op de bokshandschoenen geprint.

Ook voetballer Paul Gascoigne figureerde een tijd in een advertentie, tot hij in opspraak kwam wegens huiselijk geweld.

In 2020 blies Unilever deze reclamecampagne nieuw leven in met de voormalige voetballer Vinnie Jones. Tagline: ‘It just smells good – no messing about’.   

Bond

Ook duikt Brut op in de Bond film Live and Let Die waarin Roger Moore een Brut-deodorant gebruikt als vlammenwerper om uit een benarde situatie te ontsnappen.

In de loop der jaren zijn er een heleboel varianten uitgebracht, zoals Ocean, Identity, Instinct, Musk en Passion, en is de productrange aanzienlijk uitgebreid.

Met een beetje creatief shoppen kun je zowel Brut als Brut Classic by Fabergé – inmiddels ook wel Brut Orginal genoemd, snap jij het nog? – voor een héél zacht prijsje vinden.