Fit de gym in? Lees dit boekgenre voor je naar bed gaat

Wie wil excelleren in de sportschool moet niet alleen voldoende gewicht verplaatsen en de juiste voeding naar binnen schuiven, maar bovenal goed slapen. Zonder voldoende kwalitatieve slaap, is het halen van je doelen – binnen of buiten de gym – een uitdagende missie.

Wat lezen voor betere slaap

Er zijn tientallen manieren om je slaap te verbeteren, waarvan het ‘lezen voor het slapengaan’ alom wordt geprezen. “De gedachtes waarmee je in slaap valt, zijn vaak ook de gedachtes die je in de nacht wakker houden en waarmee je de volgende ochtend opstaat. Wanneer je zonder al te veel gedachtes in slaap wil vallen, kan het dus helpen om ze te kalmeren door het lezen van een boek,” schrijft slaapexpert Jacob Teitelbaum in zijn boek From Fatigued to Fantastic.

Lezen voor het slapen

Slaapwekkende genres

In de regel geldt dat page turners niet in je voordeel werken als het op slaapkwaliteit aankomt. Terwijl je eigenlijk je ogen zou moeten sluiten, blijf je immers lezen, omdat je wil weten hoe het afloopt. Horror en thrillers? Geen aanraders, volgens Teitelbaum. Zware, zwarte denkbeelden kunnen je achtervolgen in de nacht en een verhoogd adrenaline-niveau veroorzaken.

Moet je er dus een oersaai wetboek op naslaan? Nee, ook saaie boeken werken niet bevorderlijk. “Je wil voorkomen dat een boek zó saai is, dat er andere gedachtes ruimte krijgen om je aandacht op te eisen.” Wat werkt dan wel volgens Teitelbaum? Romantische komedies!

Durf je het niet aan om in de buurt van je partner weg te zwijmelen bij de nieuwe Jill Mansell, dan doen reisboeken, lichte fantasieboeken en biografieën het ook goed volgens de slaapexpert. Het liefst op papier, zodat er geen (blauw) licht in je ogen schijnt. Truste!