De Nederlandse Cosmetica Vereniging houdt bij wat er in Nederland over de toonbank gaat wat cosmetica betreft. Dit zijn de meest opvallende uitkomsten van het NCV Jaarverslag over 2023.
De totale uitgaven voor persoonlijke verzorgingsproducten in Nederlandse winkels bedroeg ruim €3 miljard. De gemiddelde besteding per persoon per jaar was ongeveer €167.
Je koopt meer
Mannencosmetica vertoont in 2023 een omzetgroei en genereert €519 miljoen – dat is inclusief scheermessen en apparaten. De toename in omzet wordt voornamelijk gedreven door de categorie geuren. Scheerproducten vertonen een neerwaartse trend. Dat laatste kan worden verklaard door een groeiende voorkeur voor elektrische trimmers van vooral jonge mannen. Dit leidt tot een verminderde noodzaak voor producten zoals scheerschuim en aftershave.
Neutraal
Het aandeel van mannencosmetica in het totaal van de cijfers blijft stabiel op 22% ten opzichte van het voorgaande jaar. Dit kan deels worden toegeschreven aan de opkomst van genderneutrale marketing/branding, vooral op het gebied van huidverzorging. Opmerkelijk is dat wij mannen over het algemeen bij meer merken productloyaliteit vertonen dan vrouwen. Als we eenmaal een product vinden dat aan onze behoeften voldoet, blijven we hier vaak trouw aan.
Koopjes
Ongeveer 41.3% van de producten voor persoonlijke verzorging wordt verkocht bij promotieacties. We houden dus van een koopje. Met name binnen de categorie mondverzorging is er een aanzienlijke toename van 4.5%, maar ook geuren en lichaamsverzorgingsproducten ervaren een grotere druk. Black Friday blijft een belangrijk moment voor verkoop.
Glad of niet
De markt voor scheerproducten (scheerschuim en scheergel) staat ook in 2023 onder druk. Deze deelmarkt groeit lichtelijk in omzet (5.9%) maar daalt in stuks (-4.8%). De reden hiervoor: Baarden blijven trendy en voor het onderhoud ervan kiezen we vaker voor gespecialiseerde en duurdere producten. Tips voor baardonderhoud vind je overigens hier. Daar staat dus tegenover dat meer jonge mannen kiezen voor elektrische scheerapparaten en trimmers waar men weinig tot geen producten bij nodig heeft. Tips daarvoor vind je hier.
Parfum
Geuren zijn, met een omzet van €637 miljoen de grootste deelmarkt van de cosmetica-industrie. Afzonderlijke cijfers voor mannen en vrouwen zijn er niet, maar de algemene ontwikkelingen gelden eigenlijk voor allebei. Ook in 2023 ontwikkelt deze deelmarkt zich positief – er is een fikse omzetgroei van 10%.
Opvallend. De reden daarvoor is dat de parfummarkt te maken had met een stijging van grondstof- en productiekosten. Dit zorgde voor duurdere eindproducten. Een andere reden is dat de consument meer luxe koopt. Dure en niche geuren winnen aan populariteit en de prijs ervan is dan een secundaire overweging. Ook is er een tegenbeweging: in trek zijn eveneens de zogenaamde dupes, goedkopere kopieën van A-merken, die verkocht worden bij de drogist.
Huidverzorging
In de categorie huidverzorging zitten producten voor de handen, het lichaam en het gezicht. Deze deelmarkt groeit 10.9% in omzet, voornamelijk gedreven door skincare. Ook hier blijkt dat de consument kiest voor een routine met meer producten. Opvallend is ook dat consumenten steeds bewuster worden en zich meer verdiepen in de werking van producten en ingrediënten. Hierdoor kopen ze niet alleen meer producten, maar ook meer premium, dus dure producten. Ook dermatologische cosmetica is een trend. Deze spreekt een breed publiek aan dankzij gender neutrale marketing en het ontbreken van anti-aging claims.