Het Koreaanse parfumhuis Born To Stand Out daagt je uit om buiten de gebaande paden te gaan en je rebelse kant op te zoeken.
Het parfumhuis werd in 2020 opgericht in Zuid-Korea. Jun Lim, de founder en creative director, begon in zijn tienerjaren al met het verzamelen van parfum en hij heeft tot zo’n 780 parfums in zijn privécollectie.
Zijn tienerjaren bracht hij door in Europa en Noord-Amerika, maar als twintiger keerde hij terug naar Zuid-Korea om aan de universiteit van Seoul te studeren. Na zijn studie werkte hij zo’n tien jaar als investeringsbankier bij grote Amerikaanse banken. Eenmaal genoeg geld gespaard, waagde hij de sprong en startte zijn eigen parfumhuis – na eerst aan een Franse parfumschool gestudeerd te hebben.
Zijn insteek voor deze lijn: durf eens buiten de lijntjes te kleuren, je grenzen op te zoeken. Trek je eens wat minder aan van wat er van je verwacht wordt. Iets dat in Zuid Korea de maatschappij in een wurggreep houdt, vindt Jun Lim. ‘Who f*cking cares’ is dan ook zijn motto. Dat er overigens wel fatsoensregels zijn als het gaat om parfumgebruik op je werk lees je hier.
Crea Korea
Bij Born To Stand Out is creativiteit essentieel. De geurcreaties zijn origineel, rebels en een tikkeltje dirty – iets dat je ook terugziet in de namen van de parfums.
Ondanks dat Born To Stand Out een redelijke nieuwkomer is, bestaat de collectie van het merk op dit moment uit maar liefst 22 verschillende geuren.
Een ervan is Drunk Lovers, een combinatie van citrus, cognac en kruidige tonen van kaneel, vanille en karamel. De inspiratie voor het parfum was een goede stapavond met veel drank, gevolgd door een nacht boordevol horizontale acrobatiek.
Weer een ander is Happy Nuts uitgebracht in 2023. De noten in kwestie zijn overigens pistache nootjes. Ze worden gecombineerd met vanille, tabak, witte musk en patchouli. Fig Porn werd uitgebracht in 2022. Je ruikt vijg en bergamot, maar ook cederhout, vanille en muskus. De parfums zijn fraai vormgegeven, nadrukkelijk genderfree en kosten €185 voor 50 ml.