Een leren jas communiceert actie, fermheid en een karakter van staal. Daarom is het zo populair bij actiehelden op het witte doek. Zo’n leren jack maakt een Indiana Jones van Harrison Ford, een Mad Max van Mel Gibson. Wanneer in een Amerikaanse actiefilm de held zijn kantoorpak verruilt voor een leren jack, weet je dat de tijd is gekomen om spijkers met koppen te slaan.
Maar wat als je niet alleen een leren jack draagt, maar zelfs een lange leren jack, zo een tot aan de knieën. Wat communiceer je dan?
Een leren jack is niet alleen vorm, het is ook inhoud. Leer is een natuurlijke en duurzame stof die tegen een stootje kan – het leren jack vindt niet voor niets zijn oorsprong bij motorrijders en piloten. Leer houdt je warm en beschermt je tegen schaafwonden op het asfalt.
Die beschermende kwaliteiten tegen weer en wind droegen enorm bij aan de populariteit van de lange leren jas in de negentiende eeuw, vooral tijdens paardrijden (denk aan de cowboys in het wilde westen) en militaire activiteiten.
Maar hoe klassiek de lange leren jas ook is geworden, het heeft altijd iets van rebellie in zich gehouden. Ja, zo’n jas suggereert kracht en dominantie, maar weerbarstigheid en recalcitrantie zijn toch de overheersende eigenschappen. Wellicht dat een aantal films uit de populaire cultuur – The Matrix, The Terminator – daar een bijdrage aan hebben geleverd.
Maar er is nog iets. De lange snit en het zware materiaal creëren een gevoel mysterie. Dit maakt dat de drager van de lange leren jas intrigerend en ondoorgrondelijk overkomt en een zekere geheimzinnigheid uitstraalt, zoals we Floris van Bommel zien doen in de nieuwe reclamecampagne voor zijn schoenenmerk, geschoten in het verre Japan.
Van Bommel draagt een bruinleren jas; stijlvol, stoer en elegant, met een vernis van opstandigheid. Precies de ingrediënten die je associeert met de schoenen die Floris ontwerpt, bijvoorbeeld deze, een persoonlijke favoriet van ModMod. Al weet je bij Floris nooit helemaal of hij die schoenen heeft ontworpen, dan wel zijn hond.