Wanneer kunnen we het stuur uit handen geven?

Lucid Motors VP of Design Derek Jenkins vertelt ons over de toekomst van Lucid en de elektrische auto.

Overig
De trainer met de platte pet is niet meer
Door Arno Kantelberg
Overig
9 dingen waar vrouwen op letten 
Door Arno Kantelberg

Jaloersmakende concept cars creëren is gemakkelijk. Een auto van concept tot massaproductie brengen is iets geheel anders. Laat staan als je er ook nog eens de gevestigde orde mee wilt opschudden. Derek Jenkins, Vice President of Design bij Lucid Motors deed dit met de nieuwe elektrische Lucid Air. In 2015 trad hij bij Lucid in dienst, anderhalf jaar voordat de concept Air voor het eerst werd onthuld. Daarvoor was hij meer dan zes jaar Director of Design voor Mazda North America. Met daarvoor negen jaar als Chief Designer voor Volkswagen of America en zeven jaar bij Audi. “Voor mij geeft een EV veel meer vrijheid bij het ontwerpen.”

GIUGARO

“Wat mij qua design het meest heeft beïnvloed, als professional in deze industrie, is de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro en zijn ontwerpstudio Italdesign. Hij was verantwoordelijk voor niet alleen de BMW M1, Lotus Esprit en de DMC DeLorean, maar ook de Volkswagen Golf en Scirocco. Die wigvormige ontwerpen waren als kind enorm van invloed op mijn liefde voor auto’s en ontwerp. Alle Hotwheels en Matchbox auto’s van hem had ik dan ook op mijn kamer. Maar ook de vroege Porsche-ontwerpen van de 60’s tot de 80’s. Allemaal auto’s die ik zag tijdens mijn jeugd in Zuid-Californië.”

MENTOR

“Mijn mentor is J Mays, voormalig hoofd ontwerp bij Ford en Audi. Als Amerikaanse ontwerper werkte hij voornamelijk in Europa. Hij was een inspiratie voor mij om als Amerikaan ook een carrière te maken in Europa. Van hem heb ik leren ontwerpen binnen een gevestigd bedrijf. Hij had als filosofie dat design een verhaalelement moest zijn voor de identiteit van het merk.”

LUCID

“Toen ik bij Lucid begon waren we maar met 60, hoogstens 70 personen. Er was een visie om de volgende stap in elektrische auto’s te realiseren. Qua efficiëntie, luxe en technologie. Dat was alles. Die vrijheid was intimiderend, zeker na 16 jaar in de traditionele auto-industrie te hebben gewerkt. Het gaf mij de mogelijkheid om vanaf nul een merk helpen op te bouwen. Gelukkig deelde mijn vrouw ook de mening om een veilige baan op te zeggen! Langzamerhand vormde de identiteit van de klant. Daar design je dan omheen. Eén van de personen die we voor ogen hadden als klant was de voormalige pro-skater Tony Hawk. Het mooiste van alles: onlangs hebben Tony en zijn vrouw twee auto’s bij ons gekocht.”

SHOW CAR

“Toen we een paar jaar geleden de eerste ‘show car’ presenteerden, in essentie de auto die we uiteindelijk hebben gebouwd, vergeet ik de 48 uur die volgden nooit meer. Vanuit het niets zet je een auto op de markt en als er dan zo ongelooflijk veel reacties, positieve reacties volgen, zonder cynisch geklaag – dat geeft zoveel voldoening. De eerste keer dat ik dat voelde was toen ik voor het eerst een ontwerp van mij op de weg zag rijden. Een project net na mijn afstuderen: de super-efficiënte, lichtgewicht en aerodynamische Audi A2. Destijds een heel belangrijk ontwerp voor de Volkswagen Group en een doorbraak als het ging om efficiënt rijden.”

EV DESIGN

“We zijn nu op een moment dat de industrie ontdekt hoe ze zo goed mogelijk omgaan met een elektrisch voertuig (EV). Voor mij geeft een EV veel meer vrijheid bij het ontwerpen. Als je een auto vanuit een skelet-vorm benadert, dan heb je geen groot blok metaal meer nodig voor de motor, versnellingsbak, olies en benzine. Bij Lucid past onze motor, omvormer en versnelling zo ongeveer onder m’n arm, ruim 600 pk. Ik heb nu 65 procent van de gehele auto voor de passagiers, waar vroeger alleen al zo’n 45 tot 55 procent naar de motor en versnellingsbak ging. Dat biedt zoveel flexibiliteit vanuit een design-standpunt.”

AUTONOOM

“Tussen 2015 en 2020 was er veel discussie over het interieur van de auto. Met autonoom rijden zou dat veranderen in een soort lounge. Daarin zijn we als industrie iets te enthousiast geweest. Ook de volgende Lucid, de Gravity (een SUV red.) moet ik ontwerpen met een stuur. Zo’n vaart loopt het nog niet. Al zitten we wel op een transitiepunt, waar we op sommige plekken het stuur wél uit handen kunnen geven. Dus hoe richt je een interieur in om zo goed mogelijk op die twee standen in te spelen, op een veilige manier? Waar plaats je de displays, hoe bestuur je ze en hoe zijn ze gemakkelijk te bedienen voor zowel de bestuurder als de bijrijder. Dat transformeert op dit moment het auto-interieur. Als we bij level 4 of 5 aanbelanden, dus echt autonoom rijden, dan design je pas een interieur waarbij je iets anders kunt doen in de auto dan rijden. En dus die voorwaartse houding.”

GRAVITY

“Op dit moment leg ik de laatste hand aan onze eerste SUV, de Gravity. Ik denk dat deze auto net zo transformatief kan zijn in de markt als de Lucid Air. De elegantie die we in de Air hebben gebracht zie je terug, maar ook een ongekende hoeveelheid performance en efficiëntie. Zeker in dit segment heb je dat nog niet eerder gezien. We hopen later dit jaar de mensen een eerste glimp te laten zien. Wat daarna volgt is een compleet nieuw platform voor een meer betaalbare modellijn. Ook daarvan staan al zeker wat schetsen op papier. Misschien zelfs wel meer.”

Overig
De trainer met de platte pet is niet meer
Door Arno Kantelberg
Overig
9 dingen waar vrouwen op letten 
Door Arno Kantelberg