Update van Mercedes EQS rolt van de band met nieuwe looks en km’s

Meer en meer S-Klasse? En… de staande Ster op de motorkap is terug.

Toen Mercedes zijn eerste volledig elektrische luxe sedan, de EQS, lanceerde, viel vooral het ovale en geronde ontwerp op. Die vorm en de vlakke grille van de EQS waren bedoeld om hem aerodynamisch te maken en daarmee zo efficiënt mogelijk om te gaan met het elektrische bereik. Niet iedereen was fan van de grille, daarom wordt deze dan ook vervangen bij de update die later dit jaar op de weg verschijnt. Zie hier de Mercedes EQS met een ‘ouderwets’ grille-ontwerp en, nog nuttiger, een grotere batterij. Waardoor het topmodel nu zo’n 82 kilometer verder komt op een lading.

Sinds de lancering in 2021 is het EQS-model van Mercedes-Benz een doorslaand succes en speelt het een sleutelrol. Want de auto is goed voor zo’n 15 procent van de totale verkoop van het merk. Naarmate het luxe EV-segment in populariteit groeit, wordt het ook steeds competitiever – een feit dat de ingenieurs en ontwerpers op het hoofdkantoor van Mercedes-Benz er nu toe heeft aangezet om terug te keren naar de tekentafel om een nieuwe en verbeterde EQS Sedan te maken.

Lees ook: Will.i.am maakt een instrument van je Mercedes-AMG

De nieuwe EQS krijgt een indrukwekkende reeks veranderingen, zowel in het interieur als het exterieur. Om te beginnen is de buitenkant van de auto herwerkt, waarbij de strakke designtaal van het voorgaande model behouden is gebleven, maar nu met een paar knipogen naar de Mercedessen van vroeger. De hierboven genoemde grille (nog steeds overigens vlak, omdat driedimensionale vormen een negatief effect kunnen hebben op de luchtweerstandscoëfficiënten van de EQS), een moderne kijk op de klassieke wielontwerpen van het Duitse merk, chromen accenten én weer een staand stervormig motorkap-ornament.

Dankzij een nieuwe, grotere batterij (118 kWh versus de 108,4 kWh-cel van het vorige model) krijgt de nieuwste EQS een 11 procent groter bereik, wat resulteert in ruim 80 kilometer extra autonomie ten opzichte van zijn voorganger. Dit betekent dat de EQS 450 4MATIC nu 700 km kan afleggen tussen oplaadbeurten, terwijl de duurdere EQS 450+ nu meer dan 800 km per oplaadbeurt kan afleggen. De Mercedes-Benz EQS verschijnt later dit jaar op de weg.