Nu december in volle gang is kun je er vergif op in nemen dat de ‘beste van 2023’ lijstjes beginnen. Eén van de eerste is die van het Britse tijdschrift Sight and Sound, onderdeel van het British Film Institute.
Het jaar 2023 in film? Er is aardig wat gebeurd; een jaar waarin Marvel begon te wankelen, net zoals de bedrijfsmodellen van sommige streamers en een jaar waarin Hollywood even stil kwam te liggen door de schrijvers- en acteursstaking.
Maar ook een jaar die liet zien dat de oorspronkelijke filmervaring in de bioscoop nog zeker levensvatbaar is. Lijstjes zijn altijd zeer subjectief, maar in deze kunnen we ons aardig vinden.
Barbenheimer op gedeelde vijfde plek
De nummer 1-film van het tijdschrift is Martin Scorsese’s Killers Of The Flower Moon. Scorsese’s nieuwste film zal dit jaar waarschijnlijk bovenaan de lijsten van veel critici staan, maar Sight and Sound prijst vooral ‘de beelden en het spirituele sentiment van de regisseur’.
Vervolgens op nummer 2: Jonathan Glazer’s The Zone Of Interest. Glazers eerste film sinds Under The Skin uit 2013. Een krachtig historisch drama over de commandant van Auschwitz, Rudolf Höss, en zijn vrouw Hedwig. Ze streven ernaar om voor hun gezin een droomleven op te bouwen in een huis en tuin naast het kamp. Nummer drie is één van onze persoonlijke favorieten van het afgelopen jaar: Celine Song’s Past Lives. Verder zien we Yorgos Lanthimos’ Poor Things op #4 en Oppenheimer plus Barbie op een gedeelde plek #5.
‘Bioscoopervaring in gevaar’
Scorsese reageerde vereerd. “Ik ben zo bemoedigd door de reactie op Killers of the Flower Moon. Om deze film te kunnen maken, op dit moment in mijn leven, en om te zien dat deze zo gewaardeerd wordt door zovelen, en door de Osage-gemeenschap in het bijzonder… is onwaarschijnlijk. Toen mij werd verteld dat het bovenaan de peiling van Sight and Sound stond, moet ik zeggen dat ik ontroerd was. Het tijdschrift is al zo lang zo belangrijk voor mij.”
Waar de filmmaker er nog een waarschuwing aan vastknoopte over de bedreigde bioscoopervaring: “Zolang ik me kan herinneren, heb ik gezien hoe de bioscoop op zoveel verschillende manieren belachelijk werd gemaakt. De afgelopen jaren heeft de spot een nieuw niveau bereikt. De bioscoop is cultureel gedevalueerd, van alle kanten en in een constant tempo. Iedereen die van film houdt, moet daarvoor opkomen. Wat ik niet bedoel is het idee van films die je culturele boodschappen opdringt, nee, dat speelt feitelijk ook een rol in de devaluatie. Wat ik bedoel is de filmkunst. Punt.”
Hieronder zie je de top tien. De volledige top 50 vind je hier.
De Top 10
1. Killers Of The Flower Moon, Martin Scorsese
2. The Zone Of Interest, Jonathan Glazer
3. Past Lives, Celine Song
4. Poor Things, Yorgos Lanthimos
5. Oppenheimer, Christopher Nolan
5. Barbie, Greta Gerwig
6. Passages, Ira Sachs
7. Anatomy Of A Fall, Justine Trier
8. Do Not Expect Too Much From The End Of The World, Radu Jade
9. May December, Todd Haynes
10. Close Your Eyes, Victor Erice