Dit jaar viert Swatch de 40e verjaardag van de ‘Vulgaris’. Het eerste gekleurde plastic prototype ontworpen door Nicolas Hayek in 1983, met de hulp van ontwerpers Marlyse Schmid en Bernard Muller.
Een jubileum dat het merk viert door een nieuwe link met kunst. Ook niet zo raar als je terugkijkt naar 1985, toen ze de Swatch Art Special lanceerden. Deze lijn gaf populaire kunstenaars uit die tijd destijds de opdracht hun unieke esthetische know-how toe te passen op een Swatch-horloge.
Zo was de eerste speciale editie ontworpen door de Franse kunstenaar Christian Chapiron, alias Kiki Picasso, gelimiteerd tot 140 stuks en door verzamelaars beschouwd als één van de meest gewilde Swatch-stukken. Vervolgens was het de beurt aan de New Yorkse ‘pop-art’-kunstenaar Keith Haring. Triviaal weetje: het gerucht gaat dat Andy Warhol het aanbod van Swatch had afgewezen.
Sindsdien, en om kunst naar de polsen van het grote publiek te brengen, heeft Swatch tal van samenwerkingen gesloten met verschillende gerenommeerde musea. Zo hebben het Rijksmuseum in Amsterdam, het Thyssen-Bornemisza National Museum in Madrid, het Museum of Modern Art (MoMA) in New York, het Louvre Museum en vorig jaar het Centre Pompidou al getekend voor een uniek stuk.
Nu presenteert Swatch zeven nieuwe creaties die deel uitmaken van de nieuwe collectie genaamd ‘Swatch Art Journey’. Ze denken groots met de capsule collecties die vanaf half maart tot en met mei worden gepresenteerd. De hele serie belicht verschillende periodes die een groot deel van de kunstgeschiedenis overspant. Van Botticelli tot Lichtenstein, en het had niet meer in de stijl van Swatch kunnen zijn dankzij de typische details.
Het selecteren viel te beurt aan Carlo Giordanetti, creatief directeur van Swatch sinds 2012. De laatste heeft hier vier artistieke instellingen benaderd, namelijk het MoMA, het Magritte museum, het Louvre Abu Dhabi en de Uffizi Gallery.
Giordanetti: “We moesten artiesten kiezen die compatibel waren met het DNA van het Swatch-universum, rekening houdend met, naast hun bekendheid, het werk aan de kleuren en het doel van elk werk. Het idee is niet om een soort ansichtkaart om de pols te maken, maar om onderwerpen of mensen die de tijdgeest hebben gemaakt, te grijpen. En om onze plagerige kant te laten zien en zo codes te breken.”
De horloges bestaan uit de volgende stukken. De Swatch x MoMA Pop Art editie viert de 100ste verjaardag van de geboorte van Roy Lichtenstein. Swatch x Magritte is een eerbetoon aan de surrealistische kunstenaar ter gelegenheid van zijn 125ste verjaardag.
Swatch x Uffizi Galleries viert natuur en vrouwelijkheid door de ogen en kunst van de Renaissance-meester: Sandro Botticelli. Ten slotte is het Louvre Abu Dhabi aan de beurt. Hier wordt Hokusai gevierd met The Great Wave off Kanagawa, een prent gemaakt rond 1830 en waarschijnlijk het beroemdste Japanse werk ter wereld. Op de voorkant van het horloge is een detail van de golf te zien, terwijl op de achterkant een astrolabium wordt onthuld.
De eerste Swatch Art Journey-collectie is vanaf 16 maart verkrijgbaar in de Swatch-winkels en op Swatch.com. De prijzen liggen tussen €95 en €115.