Valentino toont zich voor het eerst

Lang op gewacht: de eerste collectie voor Valentino door de wonderdokter die van Gucci kwam.

Valentino spring summer 2025

In de wereld van de high fashion is Alessandro Michele een grote naam. Dat was hij nog niet toen hij in 2014 werd aangesteld als hoofdontwerper van Gucci, maar dat werd hij wel in de jaren daarna. 

Zijn eerste show, in 2015, was onmiddellijk een hit, en onder Michele’s leiding groeide Gucci uit tot een financieel powerhouse van jewelste. In het jaar van zijn vertrek, 2022, betrof de omzet van Kering, het conglomeraat waar Gucci deel van uitmaakt, iets boven de twintig miljard. De helft van die omzet werd gedraaid door Gucci, waarmee het by far het grootste merk is bij Kering, dat ook nog onder meer Balenciaga, Saint Laurent, Chloë, Bottega Veneta en Montblanc en Alexander McQueen herbergt. 

Alessandro Michele moest eind 2022 vertrekken bij Gucci, naar verluidt omdat de omzetgroei van het merk tekenen van stagnatie vertoonde. Je zou kunnen zeggen dat de beslissers bij Kering een vooruitziende blik hadden, want de omzet van Gucci daalde in 2023; de totale omzet van Kering zakte onder de grens van twintig miljard (ter vergelijking: grote concurrent LVMH tikt de 86 miljard aan).

Het duurde even voordat Gucci een opvolger voor Michele gevonden had in de persoonv an Sabato de Sarno. Die heeft er inmiddels een paar collecties opzitten die gematigd werden gerecenseerd. Afgelopen maandag toonde Gucci de mannencollectie voor volgend voorjaar. Die was niet slecht, maar het heeft er de schijn van dat Sabato de Sarno zijn handschrift nog moet vinden. We zijn benieuwd of hij daar van de grote bazen bij Kering de tijd voor krijgt.

Ondertussen werd Alessandro Michele dit voorjaar aangesteld als de nieuwe creatieve baas van Valentino, het klassieke Romeinse merk dat ooit werd opgericht door de inmiddels 92-jarige Valentino Garavani. Ironisch was zijn aanstelling wel; ij ruilde van plaats met notabene Sabato de Sarno, die het tot zijn aanstelling bij Gucci voor het zeggen had bij Valentino.

Op de laatste dag van de Fashion Week in Milaan, introduceerde Alessandro Michele voor Valentino een look book met zijn creaties. Michele, woonachtig in Rome, had er dus voor gekozen om zijn ontwerpen niet op de catwalk te tonen, maar in beeld. Deze pre spring collectie had hij de titel Avant les Débuts meegegeven.

Valentino is een merk met een rijk erfgoed van elegantie en verfijning. Michele zal een balans moeten vinden tussen het behouden van dit erfgoed en het inbrengen van zijn eigen innovatieve ideeën. De grote vraag is of hem dat gaat lukken. De sterren staan goed, want dit zijn de factoren waarom het kansrijk is dat Alessandro Michele het modehuis Valentino in de vaart der volkeren weet op te stuwen. 

1// Vernieuwer

Michele staat bekend om zijn eclectische, romantische en vaak flamboyante stijl. Hij heeft bewezen dat hij in staat is om een gedurfd en vernieuwend ontwerpvisie te brengen.

2// Trendsetter

Tijdens zijn tijd bij Gucci wist Michele een jonger, modebewust publiek aan te trekken. Hij bezit het talent om trends te creëren en in te spelen op culturele veranderingen.

3// Verteller

Michele heeft bewezen dat hij in staat is om een merk wereldwijd te herpositioneren. Hij zou hetzelfde kunnen doen voor Valentino door zijn unieke stijl en visie in te brengen.

4// Social Media savvy 

Onder zijn leiding heeft Gucci veel succes gehad met het gebruik van social media en samenwerkingen met influencers en celebrities, een strategie die ook effectief zou kunnen zijn voor Valentino.

5// Diversificator

Zijn ervaring bij Gucci met het uitbreiden van productlijnen, zoals accessoires, schoenen en sieraden, kan helpen om Valentino’s productaanbod te diversifiëren en nieuwe markten aan te boren.

Door zijn creatieve visie, ervaring in marketing en branding, en zijn vermogen om commerciële successen te behalen moet Alessandro Michele in staat zijn om Valentino te laten groeien. Zijn uitdaging is het om die kenmerkende stijl en innovatieve benadering te integreren met het erfgoed en de verwachtingen van het modehuis Valentino.

De kritiek die er gisteren en vandaag op zijn eerste ontwerpen waren te horen, moeten misschien geïnterpreteerd worden als een compliment. De reactie luidde namelijk dat de nieuwe voorjaarscollectie van Valentino erg veel lijkt op wat Michele bij Gucci liet zien. Dat kan kloppen, want daar heeft Alessandro Michele laten zien hoe het moet.