Op de voetbaltribunes hullen de zogenaamde harde kern-supporters zich steeds vaker helemaal in het zwart. Tegelijkertijd wordt buiten het stadion het voetbalshirt juist veel vaker gedragen.
Het voetbalshirt is fashion geworden; het wordt gedragen door artiesten, influencers en door modellen op de catwalk.
Er waren al voetbalclubs die hun shirts lieten ontwerpen door modemerken. Zo werkte AC Milan al samen met het Franse Koché. En Ajax heeft een collectie laten ontwerpen door het Nederlandse streetwearmerk Daily Paper, waaronder het derde uitshirt voor dit seizoen.
De doelgroep is niet per se de trouwe clubfan. Wie weleens door Amsterdam fietst, ziet dat deze Ajaxshirts ook worden gedragen door hippe jonge vrouwen die zelden een voetbalstadion van binnen hebben gezien.
BAPE-oprichter Nigo, onlangs aangesteld als creatief directeur van Kenzo, is verantwoordelijk voor het tenue dat het Japanse elftal zal dragen tijdens het komende Wereldkampioenschap Voetbal. Het matroze shirt heeft groene mouwen met drie witte Adidas-strepen – retro in zijn volste glorie.
Bij de laatste modeweken in Parijs, Londen en Milaan doken varianten van voetbalshirts op bij merken als Burberry en Barragan.
En als Gucci zich ermee bemoeit, weet je zeker dat je bovenop een trend zit. Zo is er de samenwerking tussen Gucci en het Londense streetwearmerk Palace. Dat resulteerde in een collectie met onder meer een serie vrolijk gekleurde voetbalshirts. De shirts oogden als een huwelijk tussen retro en kitsch, precies de signatuur die ontwerper Alessandro Michele bij Gucci nastreeft.
De shirts waren binnen de kortste keren uitverkocht. Wil je per se zo’n aardbeienshirt hebben, dan moet je inmiddels meer dan duizend euro neertellen op de resale markt.
Op TikTok is de revival van het voetbalshirt al een tijdje te bewonderen. De Engelse blokecore-beweging is daar opgepikt door influencers uit de Verenigde Staten.
Voetbal schaart zich hiermee in het rijtje van – Amerikaanse – sporten als basketbal en skaten. Die twee sporten leveren al jaren kleding, schoenen en accessoires die worden gedragen door mensen die nog nooit een basketbal of skateboard in hun handen hebben gehad. Het overgrote merendeel van de Air Jordans of Chicago Bulls-jerseys dragende goegemeente heeft waarschijnlijk geen idee wat het verschil is tussen een zone- en een man-to-man-verdediging.
Is dat erg? Mwah. Het is een vorm van culturele appropriatie, maar er wordt ‘geleend’ uit een sport die van ons allemaal is, dus je kwetst er niemand mee.
Het voetbalshirt is geworden als het bandshirt. Je hoeft niet daadwerkelijk naar een concert van Iron Maiden geweest te zijn om het tour-shirt van die band te dragen. Wat heet, je hoeft niet eens fan te zijn van Iron Maiden.
Er is nog wel een klein verschil. Dat Iron Maiden-shirt kun je best dragen naar een concert van Megadeth, maar het lijkt ons verstandiger om je Ajax-shirt thuis te laten als je van plan bent om de Kuip te bezoeken.