Zweeds Meesterwerk: Volvo P1800 GT door Cyan Racing

Was vroeger alles beter? In het geval van deze opgeknapte Volvo P1800 GT… Jazeker.

Cyan Racing, onderdeel van het door Volvo overgenomen Polestar Racing Team, maakt nu ook restomods. Hun nieuwste creatie is een versie van de Volvo P1800, misschien wel de mooiste auto ooit gemaakt door het Zweedse merk.

Cyan Racing, ook trouwens regerend en zesvoudig wereldkampioen toerwagenracen, maakte in 2020 al een blauwe P1800. Deze was meer op racen gericht. Uit de Götenborgse garage rolt nu een nieuwe, op toeren gerichte versie van zijn nieuwste restomod: de Volvo P1800 GT Cyan. Op bestelling gebouwd.

Elk van deze grand tourers begint als een originele Volvo P1800 die vervolgens een uitgebreid transformatieproces ondergaat dat nauwgezet wordt uitgevoerd in een periode van twaalf tot vijftien maanden. Naast een structuur die deels uit koolstof bestaat, is het chassis van de door Cyan gemaakte Volvo ook voorzien van een bijgewerkte versie van de originele titanium rolkooi van de P1800.

Hoewel deze P1800 meer op de normale weg is gericht heeft ‘ie nog steeds een hoogwaardige en volledig instelbare ophanging. Hoewel het grotendeels trouw blijft aan het oorspronkelijke ontwerp uit de jaren zestig, heeft de carrosserie van de P1800 GT Cyan een op de kofferdeksel gemonteerde tankdop, een geventileerde motorkap en uitlopende spatborden op alle vier de hoeken. Voor een net wat agressievere blik.

De nieuwe grand tourer wordt aangedreven door een 2.0 liter vier-in-lijnmotor met turbocompressor, die goed is voor 420 pk. Waarmee hij vanuit stilstand in een respectabele 4,1 seconden naar 100 km/u kan sprinten. Je kunt overigens kiezen van vermogens van 345 tot 420 pk. Het blok is afkomstig is van een Volvo S60 TC1 raceauto, gekoppeld aan een Holinger handgeschakelde versnellingsbak.

Lees ook: Volvo introduceert de kleinste SUV (en de slimste)

De P1800 GT Cyan wordt op bestelling geproduceerd en wordt ook aangeboden met een enorme hoeveelheid configureerbare opties. Het eerste exemplaar met GT-specificatie dat werd geleverd, is optioneel verkrijgbaar met een metallic groene lak en zandkleurig interieur, afgewerkt met een combinatie van stof en leer. Bekijk hierboven ook zeker de corduroy rondom de versnellingspook. Tegelijkertijd zorgen de pookknop, een MOMO Prototipo-stuur en een reeks analoge meters ervoor dat de auto met één voet stevig in het verleden blijft staan.

De Volvo P1800 GT Cyan Restomod van Cyan Racing kan nu worden besteld. De prijs: vanaf €700.000. Voor dat geld zijn acht-, tien- of twaalfcilinders natuurlijk ook mogelijk. Dus je doet het hier echt voor het ontwerp en de afwerking. Of als je al vijf Ferrari’s en McLarens hebt staan.

Beeld: Cyan Racing