De mooiste ‘nieuwe’ Porsche komt uit Californië

We leven in een tijd van plug-in hybrides, autonoom rijdende auto’s en designs die voor NASA zelfs nog te vooruitstrevend zijn. Waar zijn die pijnlijk mooie ontwerpen van vroeger? Singer Vehicle Design in Los Angeles neemt Porsches onder handen en vermaakt ze tot een perfecte combinatie van klassiek sex-appeal en moderne techniek.

Stel, na veel wikken en wegen heb je een Porsche 964 gekocht. Blij, want het is tenslotte een 911. Toch? Het heeft de klassieke lijnen, maar ook moderne technologie als ABS en mogelijk zelfs vierwielaandrijving. Helaas, de bumpers zijn van plastic en fans van luchtgekoelde Porsches gaan toch echt voor de iets nieuwere 993 type-aanduiding, omdat deze er sexier uitziet en beter rijdt. 

Vrees niet, voor diegenen met een 964 – die in goede staat zo rond de €45.000 ligt – is er een ‘oplossing’. Singer Vehicle Design in Los Angeles gebruikt specifiek die auto als startpunt voor de meest pure en ontzagwekkende Porsche ooit. Enkel het originele chassis en motor worden gebruikt, verder wordt alles van de grond af opgebouwd. Enig minpuntje: het kost je nog eens een paar ton extra.

Back to the 70’s

Rob Dickinson wijdt zich sinds 2009 geheel aan zijn visie op vintage perfectie. De monstrueuze machines worden gebouwd in Burbank, net boven Hollywood. Zijn creaties lijken op de cleane en mooie Porsche’s uit de jaren zeventig, maar onder die vintage schil gaat een relatief moderne 911 uit begin jaren negentig schuil.

Elk onderdeel, behalve de deuren, is op maat gemaakt. De lichtgewicht koolstofvezel panelen, koplampen, leren kuipstoelen, zelfs de richtingaanwijzers zijn met de hand vervaardigd en door Singer ontworpen. Het silhouet ziet er herkenbaar uit, maar beter dan wat er ooit uit een Porsche-fabriek is gerold. Toegegeven, dat is ietwat gechargeerd, maar er moet een punt worden gemaakt, niet? Nog een pluspunt, met een jaarlijkse productie die maar net in de twee cijfers loopt, is het vrijwel uitgesloten dat je de auto naast nog een Singer parkeert.

4.000 Manuren

De missie van Dickinson was om de auto optimaliseren en het luchtgekoelde tijdperk te eren. Voor de leek: nu produceert Porsche alleen nog maar de watergekoelde variant. Zuiniger, kleiner, lichter, krachtiger en zachter. En in dat laatste zit voor de luchtgekoelde fanatiekelingen de crux. Het geluid is nog steeds prachtig van een moderne watergekoelde 911, maar niet zo snerpend en orgastisch als de luchtgekoelde motoren van vroeger.  Daarom gebruiken ze de 964. Het moderne chassis zit goed en stevig in elkaar, maar je hebt nog steeds die luchtgekoelde boxermotor.

Als je het sec bekijkt restaureren ze 911’s in Burbank. Maar dat is net zoiets als zeggen dat Steve McQueen ‘maar een acteur was’. Singer begint met een 911 en vanaf dat moment zijn meer dan 4.000 manuren nodig om zo ongeveer elk onderdeel een update te geven. 

Sinds de oprichting in 2009 is Singer Vehicle Design uitgegroeid tot wat nu algemeen wordt erkend als ’s werelds meest gerenommeerde Porsche-tuningshop. En hoewel Singer tientallen adembenemende 911-builds heeft voltooid, heeft het bedrijf in Zuid-Californië tot nu toe alleen coupé- en Targa-versies van de auto maakt. Tot nu dus.

Drop-Top

Singer heeft zojuist de hoes van zijn allereerste cabrioletproject gehaald. Het profiteert van Singer’s recente Turbo Design Study en is het allereerste full-drop-top project van het bedrijf gebaseerd op een 964-gen 911. Hoewel de donor, zoals alle Singer 911’s, zowel van binnen als van buiten uitgebreid is aangepast.

Het hart van de 911 cabriolet wordt gevormd door een speciaal afgestelde, lucht- en watergekoelde, twin-turbo 3,8-liter zescilinder-in-lijnmotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De zescilinder-in-lijn is ook goed voor zo’n 510 pk, die allemaal naar de achterwielen van de auto wordt gestuurd.

Verdere prestatie-upgrades komen in de vorm van een hypermoderne koolstof-keramische remopstelling en een moderne, op touren gerichte ophanging. De 911-cabine, gehuld in een rode kleurstelling, heeft een op de 930 Turbo geïnspireerde, widebody-carrosserie die volledig van koolstofvezel is gemaakt.

Restomod

De restomod heeft een automatisch openend stoffen dak. Naast de op maat gemaakte zwarte en Tartan bekleding en houtaccenten in rood, beschikt het volledig opnieuw ontworpen interieur ook over airconditioning, elektrisch verstelbare sportstoelen en zelfs het draadloos opladen van je telefoon.

Eerbetoon? Eerder een Germaanse fantasie die de gehele geschiedenis van de Porsche 911 in één auto samenvat. De meest brutale, indrukwekkende en begerenswaardige 911 die nooit bestond. Een machine geworteld in passie, obsessie en perfectie. Een coverband, maar één die het origineel overschaduwt. Nou, nog één vermoeiende vergelijking dan: Een liefdesbrief, gebouwd in een schuur net buiten Los Angeles.