Van Cargobroeken tot aan Boilerpakken: werkkleding is populair — ook buiten de werkvloer om. In het Nieuwe Instituut in Rotterdam is daarom de tentoonstelling Workwear geopend, als ode aan functionele mode. Werkkleding is de werkende klasse ontstegen en een prominent onderdeel van het straatbeeld geworden. In het Nieuwe Instituut wordt tentoongesteld hoe die evolutie heeft plaatsgevonden, aan de hand van mode-items van bijvoorbeeld Massimo Osti (Stone Island) en Helmut Lang.
Waar bij de meeste mode de nadruk ligt op individualiteit of sociale status, doet werkkleding precies het tegenovergestelde: het straalt gelijkheid en solidariteit uit. Meer Top Gun dan Sex and The City, om wat voorbeelden te noemen. Sinds halverwege de vorige eeuw is die opvatting gaan rommelen. Spijkerbroeken, bomberjacks, overalls… typerende werkkleding werd steeds vaker opgenomen in het straatbeeld. Niet veel later verschenen de items op catwalks en in modebladen, waar ze door ontwerpers werden aangeboden als (voor de gewone man) onbetaalbare luxe goederen.
Sarah Jessica Parker had tijdens opnames van de Sex And The City-reboot And Just Like That een overall aangetrokken.
Een schoolvoorbeeld van typisch werkkleding die de werkbanken heeft verlaten en nu vooral in kantoren, koffietentjes en — zoals ook in dit geval — musea verschijnt, is het Amsterdamse boilerpakken-merk Bonne Suits. Modeontwerper Bonne Reijn ontwerpt pakken die zijn gebaseerd op overalls, en als het aan hem ligt, draagt iedereen van overheidswege een exemplaar van zijn pak. Mode met een communistisch tintje, zou je kunnen zeggen.
De Workwear tentoonstelling viert de geschiedenis, functionaliteit en impact van kleding die oorspronkelijk voor de werkende klasse werd ontworpen, maar nu door iedereen ter wereld wordt gedragen. Workwear is van 25 maart tot en met 10 september te bezoeken in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam.
6 tentoonstellingen die je niet mag missen