De psychologie achter de filmtrailer

Je kijkt een trailer en je bent om. Vervolgens voel je je verraden. Wie zitten er achter deze verkooptrucs?

Entertainment
Dit is de goorste plek in je keuken…
Door Redactie
Entertainment
house of marley platenspeler pick up elpee
Marley in the house
Door Arno Kantelberg

“Het is alsof je een puzzel probeert te verkopen,” vertelt trailer-editor Bill Neil. “En om de legpuzzel te verkopen, mag je niet de hele afbeelding op de doos laten zien. Alleen stukjes van die puzzel.”

In een interview met Vox legt Neil uit dat trailer-editors meestal slechts stukken van de filmopnamen krijgen en uit die beelden samenstellen wat zij denken dat het algemene gevoel van de film zal zijn. Dit helpt zeker te verklaren waarom sommige trailers compleet andere films lijken te verkopen dan wat er daadwerkelijk op het witte doek wordt geshowd.

Dat is nu juist vaak het probleem. Kijk naar de trailers van Armageddon Time of Steven Spielbergs The Fabelmans. Je krijgt een compleet ander beeld dan wat de uiteindelijke film is, maar hé: het verkoopt wel lekker. Of komedies als The Lost City en Ticket to Paradise, waar de beste grappen in de trailer zitten.

Of waarom zou je The Northman, een heel rare film die ronduit verkondigt dat we het lot niet kunnen ontlopen, verkopen als een soort mix tussen Braveheart en The Lord of the Rings? Dat is vragen om ellende voor je publiek.

Al tijden weten we natuurlijk dat we worden bespeeld met trailers. Daarom gaat de video hierboven ook verder dan de psychologie. Zeker voor filmfans is dit een must. Neil begint met alle ins & outs over de trailer die hij maakte voor Jordan Peele’s Nope. De editor vertelt hoe hij als filmfanaat inspiratie haalde uit Close Encounters of the Third Kind en John Carpenter’s The Fog, maar ook over de geschiedenis van de trailer en waarom we tegenwoordig zelfs geen geduld meer hebben om een trailer een kans te geven. Oh, en ook de klassieke trailer voice-over krijgt een shout-out.

Entertainment
Dit is de goorste plek in je keuken…
Door Redactie
Entertainment
house of marley platenspeler pick up elpee
Marley in the house
Door Arno Kantelberg