April in Genève en dat betekent horloges. Véél horloges. Van 9 tot en met 15 april behoort de stad tot de 54 merken die hun nieuwste modellen presenteren tijdens Watches & Wonders. Dé beurs als het gaat om horloges voor journalisten, insiders en juweliers, waar de laatste drie dagen toegankelijk zijn voor het publiek.
Zowel grote als kleine onafhankelijke horlogemerken laten hun nieuwste kunststukken zien. Met alle Richemont-merken zoals Cartier, Jaeger-LeCoultre, Panerai en IWC en grote namen als Patek Philippe, TAG Heuer, Hublot en Rolex. Vandaag kijken we naar Panerai, Chopard en Hermès.
Panerai
Panerai is al ruim zes jaar nauw verbonden met de America’s Cup. Als de officiële partner van de prestigieuze zeilwedstrijd en sponsor van het Oracle Team USA en Softbank Team Japan. In 2019 werden ze voor het eerst de officiële sponsor van Luna Rossa Prada Pirelli tijdens de 36e America’s Cup. Het eerste horloge volgde in 2021 en de nieuwste is deze QuarantaQuattro Luna Rossa Ti-Ceramitech.
Bijzonder hier is het nieuwe en innovatieve materiaal: Ti-Ceramitech. Een materiaal waar Panerai’s Laboratorio di Idee zeven jaar aan heeft gewerkt. De 44mm Ti-Ceramitech-kast is bijzonder door de keramisering van titanium. We gaan even de technische kant op, maar houden het relatief begrijpelijk. Een titaniumkeramisatieproces geeft door middel van elektrolytische plasma-oxidatie de onderscheidende blauwe tint. Dit proces transformeert tevens het oppervlak van de titaniumlegering in een dichte keramische laag. De techniek levert een aanzienlijk verbeterde hardheid op. De kast is hiermee 44 procent lichter dan staal en tien keer steviger dan keramiek.
Chopard
Chopard eert vriend van het merk en autosportlegende Jacky Ickx met de nieuwe Mille Miglia Classic Chronograph JX7. Een horloge die is ontstaan uit de decennialange vriendschap tussen Chopard-co-president Karl-Friedrich Scheufele en de Belgische coureur Jacky Ickx. Dit is de zevende Ickx-editie sinds 1988. Wat resulteerde in de Mille Miglia-collectie van Chopard, toen het Zwitserse merk de wereldwijde sponsor en officiële tijdwaarnemer werd van de beroemde Mille Miglia-rally tussen Brescia en Rome en weer terug.
De kern van dit nieuwe ontwerp is de iconische helm van Jacky Ickx. In 1969 was de man, nu 79 jaar oud, de eerste coureur die om een volledig bedekkende helm vroeg, veiliger dan de meeste andere helmen in die tijd. De helm met zeer ronde, geaccentueerde witte ogen bezorgde hem de bijnaam ‘uil’. De nachtblauwe wijzerplaat van de Mille Miglia Classic Chronograph JX7 is geïnspireerd op de kleur van de legendarische helm. Op de transparante achterzijde zie je een afbeelding van die helm. Vanbinnen tikt een automatisch chronograafuurwerk met een gangreserve van 54 uur. Het horloge is beschikbaar in twee gelimiteerde edities: 250 stuks in Lucent Steel die je hierboven ziet en 50 stuks in Lucent Steel met ethisch verkregen 18-karaats geelgouden accenten.
Hermès
Hermès hoopt dat de nieuwe ‘The Cut’ het succes evenaart van hun eerste sporthorloge: de H08. Deze werd gelanceerd in 2021 en was voornamelijk gericht op mannen. De kleinere (36mm) The Cut moet hiermee een breder publiek aanspreken. Zonder de praktische functionaliteit van een sportief horloge te verliezen.
De nieuwe Hermès Cut heeft een interessante en subtiele kastvorm, gekenmerkt door vier inkepingen aan beide flanken en de boven- en onderkant. De versie die je hier ziet is van staal, met een geïntegreerde stalen band, maar je hebt daarbij de keuze uit acht rubberen bandopties. Handig als je ‘m in het water gebruikt. De Cut heeft een waterbestendigheid van 100 meter, dus een paar baantjes trekken is geen enkel probleem. In het nieuwe horloge vind je het automatische kaliber H1912 met een gangreserve van 50 uur. Het minutieus bewerkte uurwerk zie je door de transparantie achterzijde met een perlage-versiering en een gesatineerde afwerking voor de rotor en bruggen. En natuurlijk zijn de kenmerkende Hermès H’s daar ook te vinden.