Definitieve comeback van de seventies

Wat is het toch dat die jaren zeventig zo aantrekkelijk maken? De vrije seksuele moraal? Of toch alleen maar de kleding?

Harry Styles attends the photocall for "Don't Worry Darling" at the 79th Venice International Film Festival on September 05, 2022 in Venice, Italy. ÂÂ'Photo: Cinzia Camela.-Cinzia Camela / ipa-agency.net//IPAPRESSITALY_0914277/2209060934

De comeback van seventies kleding past in een bredere heimwee naar de jaren zeventig.

Vergeten zijn de economische malaise en de energiecrisis die er toen ook al waren. We herinneren ons alleen nog het idealisme, de vrije seksuele moraal (gezellig met z’n allen in een zitkuil) en de golden age of entertainment, met de fijnste muziek en de mooiste films

En er was in de jaren zeventig dus die kleding: disco meets Bowie. De seventies zijn by far het kleurrijkste decennium van de vorige eeuw.

david bowie romy haag

Het valt niet me om de kledingstijl van de jaren zeventig te vatten in een simpele definitie. Het was vooral een eclectisch samenraapsel.

Er werd geëxperimenteerd met kleuren (oranje, bruin), met stoffen (denim, corduroy!), met glamour (glitters), prints (bloemen) en met theatrale vormen – denk aan platformschoenen, loeiwijde pijpen, oversized zonnebrillen, veel haar en floppy hoeden.

Tegelijkertijd was het ook het decennium van de minirokken, mini-jurken en bloterige jumpsuits, al dan niet gecombineerd met hoge knielaarzen. Er was in die jaren eigenlijk voor ieder wat wils

Nou, die jaren zeventig zijn nu definitief terug. Op het filmfestival van Venetië was het op de rode loper een va et vient van seventies-memorabilia.

Harry Styles was in Venetië om de psychologische thriller Don’t Worry Darling te promoten. Styles arriveerde bij de perspresentatie met een Riva-boot in een gestreept jasje over een wit onderhemd. Zijn accessoires waren full on seventies: een lichtblauwe sjaal om de hals en een XL-zonnebril waar Elton John jaloers op zou zijn.

De sjaal van Harry Styles was het pièce de résistance in zijn outfit. Het deed mij denken aan de sjaal van Fred uit de tekenfilmserie Scooby-Doo, óók al uit de jaren zeventig.

Enkele dagen later schreed Styles in Venetië over de rode loper in een ensemble bestaande uit een hoge-taillebroek met knoepers van pijpen, en een turquoise overhemd met boordpunten als twee zeisen. 

Om de pootjes droeg Styles witte laarzen met kloeke hakken. Nee, veel zeventiger dan dit vind je het niet, dit is Bryan Ferry 2.0.

In het domein van de vrouwengarderobe is het niet anders. Net als in de jaren zeventig grijpen dames naar haltertops, hotpants, minirokken en gehaakte jurken/tops/tassen, afgetopt met een sjaal om het hoofd.

Boho chic wordt dit vaak genoemd, maar feitelijk is het natuurlijk gewoon de stijl van de jaren zeventig. Zoals de (mannen-)pakken die dames tegenwoordig dragen (beste voorbeeld: minister van Financiën Sigrid Kaag) al ooit werden gedragen door Bianca Jagger en Diana Keaton (in Annie Hall).

Of we nu ook de vrije seksuele moraal uit de seventies gaan kopiëren, dat wagen we te betwijfelen. Daarentegen, die energiecrisis zagen we ook niet aankomen, dus je weet maar nooit.